Visitor Insight Metropool Amsterdam - 2014 t.o.v. 2009

Visitor Insight Metropool Amsterdam - 2014 t.o.v. 2009

Steeds meer internationale bezoekers in de Metropool

De positieve trend van het eerste kwartaal van 2014 heeft zich in de rest van het jaar voortgezet. In de Metropool Amsterdam (exclusief Amsterdam) hebben de hotels in de eerste elf maanden een groei van 6,8% behaald ten opzichte van dezelfde periode in 2013. In deze periode in 2014 hebben 3,3 miljoen gasten de Metropool bezocht en verbleven 5,4 miljoen nachten. Dit zijn meer overnachtingen dan in heel 2013.

Er waren in de eerste elf maanden van 2014 meer overnachtingen door Nederlandse bezoekers dan in het voorgaande jaar (2%). Steeds meer internationale gasten overnachten in de Metropool Amsterdam; er waren 11,8% meer buitenlandse overnachtingen. Vooral de Duitsers verbleven in de Metropool (+18,8%), gevolgd door de Britten die een stijging lieten zien (3,2%) ondanks hun langzame start in januari en februari van 2014 (-1,5%). Daarnaast groeide het aantal overnachtingen door Chinezen sterk (+52,3%) in de Metropool Amsterdam. Deze trend is ook waarneembaar in Noord-Holland en gaat samen met een afname in Amsterdam zelf (-6,6%). De bezoekers uit China kiezen dus vaker voor een overnachting in de regio van Amsterdam.

In 2014 was er ook groei voor de attracties in de Metropool Amsterdam, hun bezoekersaantallen stegen met 14,8%. Het aantal museumbezoeken nam toe met 2%. Daarnaast landden er 7% meer buitenlandse passagiers op Schiphol dan in 2013.

Steeds meer internationale bezoekers in de Metropool

De positieve trend van het eerste kwartaal van 2014 heeft zich in de rest van het jaar voortgezet. In de Metropool Amsterdam (exclusief Amsterdam) hebben de hotels in de eerste elf maanden een groei van 6,8% behaald ten opzichte van dezelfde periode in 2013. In deze periode in 2014 hebben 3,3 miljoen gasten de Metropool bezocht en verbleven 5,4 miljoen nachten. Dit zijn meer overnachtingen dan in heel 2013.

Er waren in de eerste elf maanden van 2014 meer overnachtingen door Nederlandse bezoekers dan in het voorgaande jaar (2%). Steeds meer internationale gasten overnachten in de Metropool Amsterdam; er waren 11,8% meer buitenlandse overnachtingen. Vooral de Duitsers verbleven in de Metropool (+18,8%), gevolgd door de Britten die een stijging lieten zien (3,2%) ondanks hun langzame start in januari en februari van 2014 (-1,5%). Daarnaast groeide het aantal overnachtingen door Chinezen sterk (+52,3%) in de Metropool Amsterdam. Deze trend is ook waarneembaar in Noord-Holland en gaat samen met een afname in Amsterdam zelf (-6,6%). De bezoekers uit China kiezen dus vaker voor een overnachting in de regio van Amsterdam.

In 2014 was er ook groei voor de attracties in de Metropool Amsterdam, hun bezoekersaantallen stegen met 14,8%. Het aantal museumbezoeken nam toe met 2%. Daarnaast landden er 7% meer buitenlandse passagiers op Schiphol dan in 2013.

Maand
 Musea
 Attracties
 Schiphol
 Hotel overnachtingen in stad
 Hotel overnachtingen in regio
 Musea in regio
 Attracties in regio
 Gemiddeld
Januari 33,0% 19,7% 51,8% 28,9%
Februari 33,9% 18,1% 9,3% 27,7%
Maart 33,4% 47,0% 30,6% 37,7%
April 34,6% 27,1% 51,1% 32,2%
Mei 34,1% 37,1% 1,0% 34,2%
Juni 36,6% 45,5% -11,6% 38,4%
Juli 24,0% 27,1% 0,2% 24,5%
Augustus 31,2% 29,1% 22,5% 30,2%
September 33,6% 28,7% 31,9% 31,8%
Oktober 33,5% 38,6% 18,7% 34,7%
November 31,6% 36,4% 54,2% 33,6%
December 32,5% 36,4% 80,4% 34,9%
Totaal 32,4% 32,6% 27,1% 32,3%
1e Kwartaal 33,5% 28,9% 26,0% 31,8%
2e Kwartaal 35,1% 36,2% 14,4% 34,9%
3e Kwartaal 29,3% 28,3% 18,2% 28,7%
4e Kwartaal 32,6% 37,3% 49,7% 34,4%